Tjänster

Något förenklat gör jag tre saker: skriver, tänker och pratar. Jag skriver olika slags texter för olika slags sammanhang. Jag tänker fram idéer och strategiska lösningar på kommunikativa utmaningar. Jag pratar med journalister, kloka kollegor och inför publik som vill veta mer om intressanta saker.
Text och berättande

Text och berättande

Storytelling är ordet för dagen, men den goda berättelsen är lika gammal som lägerelden själv. Att marknadsföra företag och varumärken genom berättelser är inte heller särskilt nytt. Det nya är att jag kan hjälpa dig – med allt från gripande bröllopstal till tegelstenstjocka böcker. Några axplock från menyn:

  • Pressreleaser: Lätt att säga men kräver kunskap för att landa rätt och väcka journalistens nyfikenhet. Många satsar på automatiserade lösningar och håller tummarna. Jag skräddarsyr för bästa utfall.
  • Web content: Alla kan ha en hemsida, men det räcker bara halvvägs. Ge mig dina utslitna och svajiga webtexter så hjälper jag dem till ett nytt och bättre liv: med övertygande argumentation, syntax, rättstavning och berättarglädje på köpet.
  • Artiklar: Jag skriver gärna artiklar för kundtidningar och liknande sammanhang, alltid med journalistiskt anslag och professionellt driv. Gör något bra så kan jag berätta så att målgruppen blir intresserad.
  • Debattinlägg: Många tror att alla debattörer skriver sina artiklar och inlägg helt på egen hand. I verkligheten är det ofta professionella skribenter som står för skrivandet och säkerställer allt från disposition till språklig spänst och effektiv slutkläm.
  • Magasin: Ett snyggt och genomarbetat magasin är mer långlivat än en sladdrig tidning. Tillsammans med skickliga formgivare har jag ”magasinerat” advokattjänster, västsvenskt näringsliv, hotell, bostäder och nästan hela Kroatien.
  • Årsredovisningar: Många företag ser årsredovisningen som ett nödvändigt ont som bara ska överstökas. Smartare bolag passar på att fylla sitt varumärke med berättelser som stärker deras ställning både externt och internt.
  • Böcker: Berättelsen kan aldrig dö och jag är inte orolig för den fysiska bokens överlevnad. Under de senaste åren har jag gjort ett halvdussin böcker för uppdragsgivare i olika branscher. Storlek, tjocklek, bindning, layout och innehåll har varierat men slutprodukten är densamma: en bok.
Idé och strategi

Idé och strategi

Det spontant snabba kan vara charmigt. Men risken att snubbla är uppenbar om man agerar utan större eftertanke. Därför finns idéutveckling, strategi och taktisk planering högt upp i min verktygslåda, redo att hjälpa andra att tänka efter före.

Även den enklaste kommunikationsinsats förutsätter planering (som exempelvis en pressrelease). Ett stort strategiskt uppdrag kräver mångsidig erfarenhet, gehör för uppdragsgivarens input, pedagogisk talang och respekt för pengar och budget.

Viktigast av allt är laguppställningen. Ingen människa är en schweizisk armékniv av kompetens inom alla områden. Det gäller även konsulter. Därför har jag ett nätverk av erfarna specialister som levererar på högsta nivå. Tillsammans löser vi det mesta: analys, varumärkesstrategi, kampanjplanering, budskapsplattform, kommunikationsplan, marknadsplan och taktiskt genomförande.

Publika relationer

Publika relationer

Ibland när någon frågar vad jag gör på jobbet brukar jag ibland svara: ”jag hjälper folk att hamna i tidningen – eller ibland att inte hamna i tidningen”. Det är en tillspetsad formulering, men inte osann.

I bägge fallen handlar det om att kunna resonera med journalister om nyhetsvärdering, allmänintresse och journalistisk relevans. Den sortens diskussioner underlättas om man själv är journalist. Utan kunskap om medias uppdrag är det betydligt svårare. Och utan respekt för journalistens yrkesroll är det omöjligt.

Jag jobbar alltså med PR, att stärka företag och varumärken genom erövrad publicitet. Vid behov arbetar jag också med kriskommunikation. Före, under eller efter att skiten har hamnat i fläkten. Med insikt om medias logik går det att minimera skadan, och i bästa fall till och med vända förväntat negativ publicitet till något betydligt bättre.

Eftersom publika relationer med fördel byggs inför publik gör jag emellanåt även uppdrag som moderator och samtalsledare.